Od kwietnia tego roku trwa nieustanny proces wszczynania postępowań przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w sprawie wymierzania kar za przekroczenie przez odbiorców poboru mocy w sierpniu 2015 roku. Do zawiadomienia o wszczęciu postępowania Prezes URE przedkłada załącznik sporządzony przez właściwego operatora systemu dystrybucyjnego. Z załącznika wynika czarno na białym, jaki był dopuszczalny pobór energii w danym czasie oraz o ile został przekroczony przez odbiorcę.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski.
Nowelizacja OZE wprowadza zmiany w zakresie realizacji tzw. obowiązku OZE. Zmiany obejmują również wprowadzenie nowego wzoru obliczania opłaty zastępczej, niższej stawki Ozj oraz utworzenie oddzielnego rynku certyfikatów dla biogazowni rolniczych.
Projekt nowelizacji o.z.e., który wpłynął do Sejmu 5 maja 2016 r. wprowadza definicję prosumenta, a także zasadnicze zmiany dotyczące wytwarzania energii w mikroinstalacjach OZE. Projekt zakłada odejście od systemu wsparcia w postaci stałych taryf gwarantowanych i zastępuje go mechanizmem rozliczania nadwyżek energii.
W dniu 19 lutego 2016 r. wpłynął do Sejmu projekt ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, określanej mianem specustawy wiatrowej – 30 marca projekt uzyskał poparcie Komisji Infrastruktury, a 18 maja zakończył się drugi etap prac legislacyjnych. Jednak zdaniem zarówno członków sejmowej komisji, jak i przedstawicieli inwestorów z branży wiatrowej przyjęte w projekcie rozwiązania mogą mieć bardzo negatywne skutki dla rozwoju sektora energetyki wiatrowej.
W dniu 14 grudnia 2015 r. wpłynął do Sejmu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej. Ustawę uchwalono jednogłośnie 22 grudnia i przedłożono do rozpatrzenia przez Senat. Następnie 24 grudnia br. Senat wprowadził do tekstu ustawy poprawkę. W związku z tym ustawa wróciła do Sejmu. Poprawka została przeanalizowana przez Sejmową Komisję do Spraw Energetyki i Skarbu Państwa oraz przyjęta przez Sejm w dniu dzisiejszym (29 grudnia). Samą nowelizację oraz przebieg procesu legislacyjnego należy oceniać pozytywnie.
Inwestorzy działający w branży OZE przeżywają ciężkie chwile. Dla zaawansowanych inwestycji ostatnie kilka miesięcy było czasem podejmowania strategicznych decyzji. Pierwotnie inwestorzy OZE chcący zdążyć z realizacją swoich przedsięwzięć przed końcem roku celem skorzystania z mechanizmu świadectw pochodzenia musieli radzić sobie z presją zbliżającego się 31 grudnia. Najmniejsi wytwórcy, w tym prosumenci, czekali na wejście nowego mechanizmu wsparcia w życie. W chwili obecnej, w związku z przeprocedowaną w zawrotnym tempie ustawą o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk nr 134), role tych inwestorów odwróciły się.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski
Życzymy radosnych i niezapomnianych Świąt Bożego Narodzenia, a w Nowym Roku wielu inspiracji do innowacyjnych działań. W tym roku naszą kancelarię do ubrania choinki zainspirował nasz nowy brand. Oto efekt. Świątecznie pozdrawiamy!
Z okazji Dnia Energetyka zespół prawa energetycznego kancelarii Wierzbowski Eversheds składa wszystkim pracownikom branży energetycznej życzenia wszelkiej pomyślności w życiu zawodowym i prywatnym.
W dniu 15 maja 2015 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował listę odbiorców przemysłowych uprawnionych do skorzystania z ulg w 2015 roku. Na liście Prezesa URE widnieje 317 przedsiębiorstw, które zgodnie z ustawą o odnawialnych źródłach energii do dnia 28 kwietnia 2015 roku złożyły stosowne oświadczenia i zostały objęte ulgami.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
8 lipca 2015 roku Rządowe Centrum Legislacji Departamentu Prawa Gospodarczego zwolniło projekt rozporządzenia dotyczącego norm paliw stałych z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą. W praktyce oznacza to, że wkrótce rozporządzenie zostanie podpisane przez Ministra Gospodarki, następnie ogłoszone i po 3 miesiącach od ogłoszenia wejdzie w życie. Celem analizowanego aktu jest wprowadzenie wymagań jakościowych dla paliw stałych, które w obecnym stanie prawnym nie podlegają żadnej regulacji ani kontroli. W uzasadnieniu do projektu podniesiono, że wdrożenie przepisów wykonawczych pozostaje w związku ze strategicznym znaczeniem górnictwa węgla kamiennego dla bezpieczeństwa gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej. Należy wskazać, że nieuniknione zmiany wpłyną na organizację działalności energetyki zawodowej, przemysłowej oraz przedsiębiorstw obrotu, które w ciągu 3 miesięcy będą musiały dostosować się do nowych zasad. Wydaje się, że zmiany wprowadzane są w czasie nieuwzględniającym specyfiki branży.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.