System monitorowania i kontrolowania jakości paliw funkcjonuje od 1 maja 2004 r. Głównym celem jego wdrożenia było umożliwienie wywiązania się przez Polskę z obowiązków wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2007 r. podstawę prawną funkcjonowania systemu stanowi ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, której nowelizacja z dnia 10 października 2014 r. zapoczątkowała reformę regulacji obrotu paliwami stałymi w Polsce. Znowelizowana ustawa weszła w życie 14 listopada 2014 r. Zgodnie z założeniami miała wprowadzić rozwiązania umożliwiające lepszą kontrolę jakości paliw stałych, a zwłaszcza węgla kamiennego. Z perspektywy ponad dwóch miesięcy obowiązywania warto rozważyć, w jaki sposób zmiana ustawy wpłynęła i wpłynie na faktyczne funkcjonowanie sprzedawców paliw stałych oraz konsumentów.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Współautorem tego wpisu jest Piotr Kasnowski.
Z dniem 22 lipca 2014r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej [1] nowelizująca ustawę z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, w zakresie art. 38a. Powyższa zmiana powoduje nałożenie na przedsiębiorstwa posiadające koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych lub obrót paliwami ciekłymi z zagranicą nowego obowiązku w zakresie zabezpieczenia wykonywania przedmiotowej działalności koncesjonowanej w wysokości 10.000.000 złotych.
Podczas 79 posiedzeniu Sejmu RP, które odbyło się dziś, przyjęta została nowelizacja ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, której projekt wpłynął do Sejmu we wrześniu. Nowela dotyczy wprowadzenia nowego rodzaju koncesji na obrót węglem kamiennym, w tym obrót z zagranicą. Co oznacza w praktyce dla handlujących węglem?
Było o węglu, czas na OZE. Czy opublikowany przez Ministerstwo Gospodarki projekt Polityki energetycznej Polski do 2050 roku , a także przygotowany projekt wniosków z analiz prognostycznych sporządzonych na jej potrzeby, uspokoją inwestorów? Jak decydenci widzą w polskim mixie energetycznym rolę OZE?
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Przy okazji publikacji projektu Polityki energetycznej Polski do 2050 roku Ministerstwo Gospodarki zaprezentowało również projekt wniosków z analiz prognostycznych sporządzonych na jej potrzeby. Powyższy materiał, ujawniając wizję Ministerstwa dotyczącą sektora energetycznego, pozwala przyjrzeć się zagadnieniu naszego przyszłego miksu energetycznego i budzącej liczne kontrowersje roli węgla w energetycznej przyszłości Polski.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
1 sierpnia 2014 r. wejdzie w życie Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne. Akt ten ma umożliwić wdrożenie efektywnego rozwiązania pozwalającego na przeprowadzenie rozdziału prawnego obrotu hurtowego i detalicznego w przedsiębiorstwie PGNiG S.A. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Szczególnie interesującym aspektem jest geneza nowej regulacji, która jeżeli zostanie odpowiednio wykorzystana, może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności rynku gazu ziemnego w Polsce.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Obecnie trwają intensywne prace nad Rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw, czyli tzw. ustawą węglowodorową. Jej przyjęcie przewidywane jest w obecnym kwartale roku. Pytanie, czy szybkie wejście w życie nowych regulacji jest rzeczywiście konieczne, i czy nowe przepisy zapewnią przyśpieszenie procedur administracyjnych. Nie jest to takie oczywiste.
Oczekiwana regulacja Ustawy o OZE, która spędza sen z powiek inwestorom była i jest szeroko komentowana. Co jednak z mniejszymi wytwórcami? Zachęcam do lektury mojego artykułu dotyczącego mikroinstalacji PV pt. „Przyłączenie oraz sprzedaż energii teraz i w ustawie o OZE – różnice”. Jak obecnie wygląda przyłączenie mikroinstalacji PV i co się zmieni?
European Photovoltaic Industry Association (EPIA), lub - jak kto woli – Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Fotowoltaicznego, opublikowało najnowszy raport dotyczący globalnej baraży fotowoltaicznej (PV) pn. „Global Market Outlook”. Jakie wnioski można wysnuć z raportu?
Druga z projektowanych ustaw „antyOZE” – po tzw. ustawie krajobrazowej – to projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, czyli tzw. ustawa odległościowa. O ustawie zrobiło się głośno i straszno, gdy za tym opozycyjnym projektem zagłosowali posłowie koalicji rządzącej. Właściwie - zagłosowali przeciw jej odrzuceniu.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.