W dniu 19 lutego 2016 r. wpłynął do Sejmu projekt ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, określanej mianem specustawy wiatrowej – 30 marca projekt uzyskał poparcie Komisji Infrastruktury, a 18 maja zakończył się drugi etap prac legislacyjnych. Jednak zdaniem zarówno członków sejmowej komisji, jak i przedstawicieli inwestorów z branży wiatrowej przyjęte w projekcie rozwiązania mogą mieć bardzo negatywne skutki dla rozwoju sektora energetyki wiatrowej.
Inwestorzy działający w branży OZE przeżywają ciężkie chwile. Dla zaawansowanych inwestycji ostatnie kilka miesięcy było czasem podejmowania strategicznych decyzji. Pierwotnie inwestorzy OZE chcący zdążyć z realizacją swoich przedsięwzięć przed końcem roku celem skorzystania z mechanizmu świadectw pochodzenia musieli radzić sobie z presją zbliżającego się 31 grudnia. Najmniejsi wytwórcy, w tym prosumenci, czekali na wejście nowego mechanizmu wsparcia w życie. W chwili obecnej, w związku z przeprocedowaną w zawrotnym tempie ustawą o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk nr 134), role tych inwestorów odwróciły się.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski
Współautorem tego wpisu jest Piotr Kasnowski.
Z dniem 22 lipca 2014r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej [1] nowelizująca ustawę z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, w zakresie art. 38a. Powyższa zmiana powoduje nałożenie na przedsiębiorstwa posiadające koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych lub obrót paliwami ciekłymi z zagranicą nowego obowiązku w zakresie zabezpieczenia wykonywania przedmiotowej działalności koncesjonowanej w wysokości 10.000.000 złotych.
Było o węglu, czas na OZE. Czy opublikowany przez Ministerstwo Gospodarki projekt Polityki energetycznej Polski do 2050 roku , a także przygotowany projekt wniosków z analiz prognostycznych sporządzonych na jej potrzeby, uspokoją inwestorów? Jak decydenci widzą w polskim mixie energetycznym rolę OZE?
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Przy okazji publikacji projektu Polityki energetycznej Polski do 2050 roku Ministerstwo Gospodarki zaprezentowało również projekt wniosków z analiz prognostycznych sporządzonych na jej potrzeby. Powyższy materiał, ujawniając wizję Ministerstwa dotyczącą sektora energetycznego, pozwala przyjrzeć się zagadnieniu naszego przyszłego miksu energetycznego i budzącej liczne kontrowersje roli węgla w energetycznej przyszłości Polski.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Obecnie trwają intensywne prace nad Rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw, czyli tzw. ustawą węglowodorową. Jej przyjęcie przewidywane jest w obecnym kwartale roku. Pytanie, czy szybkie wejście w życie nowych regulacji jest rzeczywiście konieczne, i czy nowe przepisy zapewnią przyśpieszenie procedur administracyjnych. Nie jest to takie oczywiste.
European Photovoltaic Industry Association (EPIA), lub - jak kto woli – Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Fotowoltaicznego, opublikowało najnowszy raport dotyczący globalnej baraży fotowoltaicznej (PV) pn. „Global Market Outlook”. Jakie wnioski można wysnuć z raportu?
Nie jest tajemnicą, że nowy system wsparcia zawarty w kolejnym projekcie ustawy o OZE, oznaczonym jako wersja 6.3., ograniczy jego zakres. Na rynku panuje słuszne przekonanie, że z inwestycjami trzeba się spieszyć, aby móc skorzystać z dobrodziejstw systemu obecnego. Nie jest to jedyny powód. Trwające prace legislacyjne dostarczają jeszcze co najmniej dwóch przyczyn, dla których warto inwestycje w siłownie wiatrowe zrealizować jak najszybciej.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.