Nowelizacja ustawy prawo energetyczne z dnia 22 lipca 2016 roku wprowadziła zasadnicze zmiany dotyczące funkcjonowania rynku paliwowo-energetycznego – wśród nich między innymi definicje: paliw ciekłych, wytwarzania paliw ciekłych oraz podmiotu przywożącego. Nowe przepisy obowiązują od 2 września 2016 roku. Zmiany te pociągają za sobą szereg obowiązków dla przedsiębiorców paliwowych.
Projekt nowelizacji o.z.e., który wpłynął do Sejmu 5 maja 2016 r. wprowadza definicję prosumenta, a także zasadnicze zmiany dotyczące wytwarzania energii w mikroinstalacjach OZE. Projekt zakłada odejście od systemu wsparcia w postaci stałych taryf gwarantowanych i zastępuje go mechanizmem rozliczania nadwyżek energii.
W dniu 14 grudnia 2015 r. wpłynął do Sejmu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej. Ustawę uchwalono jednogłośnie 22 grudnia i przedłożono do rozpatrzenia przez Senat. Następnie 24 grudnia br. Senat wprowadził do tekstu ustawy poprawkę. W związku z tym ustawa wróciła do Sejmu. Poprawka została przeanalizowana przez Sejmową Komisję do Spraw Energetyki i Skarbu Państwa oraz przyjęta przez Sejm w dniu dzisiejszym (29 grudnia). Samą nowelizację oraz przebieg procesu legislacyjnego należy oceniać pozytywnie.
Inwestorzy działający w branży OZE przeżywają ciężkie chwile. Dla zaawansowanych inwestycji ostatnie kilka miesięcy było czasem podejmowania strategicznych decyzji. Pierwotnie inwestorzy OZE chcący zdążyć z realizacją swoich przedsięwzięć przed końcem roku celem skorzystania z mechanizmu świadectw pochodzenia musieli radzić sobie z presją zbliżającego się 31 grudnia. Najmniejsi wytwórcy, w tym prosumenci, czekali na wejście nowego mechanizmu wsparcia w życie. W chwili obecnej, w związku z przeprocedowaną w zawrotnym tempie ustawą o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk nr 134), role tych inwestorów odwróciły się.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski
W dniu 15 maja 2015 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował listę odbiorców przemysłowych uprawnionych do skorzystania z ulg w 2015 roku. Na liście Prezesa URE widnieje 317 przedsiębiorstw, które zgodnie z ustawą o odnawialnych źródłach energii do dnia 28 kwietnia 2015 roku złożyły stosowne oświadczenia i zostały objęte ulgami.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
System monitorowania i kontrolowania jakości paliw funkcjonuje od 1 maja 2004 r. Głównym celem jego wdrożenia było umożliwienie wywiązania się przez Polskę z obowiązków wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2007 r. podstawę prawną funkcjonowania systemu stanowi ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, której nowelizacja z dnia 10 października 2014 r. zapoczątkowała reformę regulacji obrotu paliwami stałymi w Polsce. Znowelizowana ustawa weszła w życie 14 listopada 2014 r. Zgodnie z założeniami miała wprowadzić rozwiązania umożliwiające lepszą kontrolę jakości paliw stałych, a zwłaszcza węgla kamiennego. Z perspektywy ponad dwóch miesięcy obowiązywania warto rozważyć, w jaki sposób zmiana ustawy wpłynęła i wpłynie na faktyczne funkcjonowanie sprzedawców paliw stałych oraz konsumentów.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.