Model rozliczeń sprzedaży energii elektrycznej opisany w artykule 45a Prawa energetycznego został przez Prezesa URE uznany za jedyny możliwy model rozliczeń dla podmiotów, które nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji i w zakresie obrotu oraz nie posiadają infrastruktury spełniającej warunki sieci elektroenergetycznej. Prezes URE uznał za dopuszczalną odsprzedaż energii na zasadzie refakturowania, a także między innymi zwolnił takie podmioty z konieczności posiadania koncesji.
Autorem wpisu jest Paweł Makaruk
W dniu 1 lutego 2018 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał Komunikat nr 11/2018 w sprawie zapewnienia realizacji praw przysługujących odbiorcom końcowym na rynku energii elektrycznej. Komunikat ten budzi poważne wątpliwości w zakresie interpretacji Prezesa URE.
Współautorem tekstu jest Paweł Makaruk.
W ostatnim czasie branża małych operatorów dystrybucyjnych otrzymała mocny cios regulacyjny. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki najpierw wszczął postępowania w sprawie o ukaranie OSDn za refakturę dystrybucji, a następnie 1 lutego 2018 roku wydał Komunikat nr 11/2018 w sprawie zapewnienia realizacji praw przysługujących odbiorcom końcowym na rynku energii elektrycznej. Komunikat ten daje nam wgląd w sposób rozumowania URE. Nie wróży dobrze postępowaniom o ukaranie, przyszłości OSDn, a nawet odbiorcom. Dzisiaj pierwszy artykuł na ten temat. Kolejne już wkrótce.
Autorami tekstu są: Paweł Makaruk i Łukasz Jankowski
Od kwietnia tego roku trwa nieustanny proces wszczynania postępowań przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w sprawie wymierzania kar za przekroczenie przez odbiorców poboru mocy w sierpniu 2015 roku. Do zawiadomienia o wszczęciu postępowania Prezes URE przedkłada załącznik sporządzony przez właściwego operatora systemu dystrybucyjnego. Z załącznika wynika czarno na białym, jaki był dopuszczalny pobór energii w danym czasie oraz o ile został przekroczony przez odbiorcę.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski.
W dniu 15 maja 2015 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował listę odbiorców przemysłowych uprawnionych do skorzystania z ulg w 2015 roku. Na liście Prezesa URE widnieje 317 przedsiębiorstw, które zgodnie z ustawą o odnawialnych źródłach energii do dnia 28 kwietnia 2015 roku złożyły stosowne oświadczenia i zostały objęte ulgami.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
8 lipca 2015 roku Rządowe Centrum Legislacji Departamentu Prawa Gospodarczego zwolniło projekt rozporządzenia dotyczącego norm paliw stałych z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą. W praktyce oznacza to, że wkrótce rozporządzenie zostanie podpisane przez Ministra Gospodarki, następnie ogłoszone i po 3 miesiącach od ogłoszenia wejdzie w życie. Celem analizowanego aktu jest wprowadzenie wymagań jakościowych dla paliw stałych, które w obecnym stanie prawnym nie podlegają żadnej regulacji ani kontroli. W uzasadnieniu do projektu podniesiono, że wdrożenie przepisów wykonawczych pozostaje w związku ze strategicznym znaczeniem górnictwa węgla kamiennego dla bezpieczeństwa gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej. Należy wskazać, że nieuniknione zmiany wpłyną na organizację działalności energetyki zawodowej, przemysłowej oraz przedsiębiorstw obrotu, które w ciągu 3 miesięcy będą musiały dostosować się do nowych zasad. Wydaje się, że zmiany wprowadzane są w czasie nieuwzględniającym specyfiki branży.
W styczniu 2015 r. Minister Gospodarki przedstawił projekty trzech rozporządzeń dotyczących, jakości paliw stałych. Wejście w życie analizowanych we wcześniejszym wpisie aktów wykonawczych uruchomi mechanizm monitoringu i kontroli węgla kamiennego wprowadzony ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Przedsiębiorcom obracającym paliwami stałymi zaleca się uważne obserwowanie procesów legislacyjnych w celu dostosowania działalności przedsiębiorstwa do zapowiadanych zmian.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Współautorem tego wpisu jest Piotr Kasnowski.
Z dniem 22 lipca 2014r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej [1] nowelizująca ustawę z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne, w zakresie art. 38a. Powyższa zmiana powoduje nałożenie na przedsiębiorstwa posiadające koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych lub obrót paliwami ciekłymi z zagranicą nowego obowiązku w zakresie zabezpieczenia wykonywania przedmiotowej działalności koncesjonowanej w wysokości 10.000.000 złotych.
Podczas 79 posiedzeniu Sejmu RP, które odbyło się dziś, przyjęta została nowelizacja ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, której projekt wpłynął do Sejmu we wrześniu. Nowela dotyczy wprowadzenia nowego rodzaju koncesji na obrót węglem kamiennym, w tym obrót z zagranicą. Co oznacza w praktyce dla handlujących węglem?
Było o węglu, czas na OZE. Czy opublikowany przez Ministerstwo Gospodarki projekt Polityki energetycznej Polski do 2050 roku , a także przygotowany projekt wniosków z analiz prognostycznych sporządzonych na jej potrzeby, uspokoją inwestorów? Jak decydenci widzą w polskim mixie energetycznym rolę OZE?
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.