Model rozliczeń sprzedaży energii elektrycznej opisany w artykule 45a Prawa energetycznego został przez Prezesa URE uznany za jedyny możliwy model rozliczeń dla podmiotów, które nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji i w zakresie obrotu oraz nie posiadają infrastruktury spełniającej warunki sieci elektroenergetycznej. Prezes URE uznał za dopuszczalną odsprzedaż energii na zasadzie refakturowania, a także między innymi zwolnił takie podmioty z konieczności posiadania koncesji.
Autorem wpisu jest Paweł Makaruk
W dniu 1 lutego 2018 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał Komunikat nr 11/2018 w sprawie zapewnienia realizacji praw przysługujących odbiorcom końcowym na rynku energii elektrycznej. Komunikat ten budzi poważne wątpliwości w zakresie interpretacji Prezesa URE.
Współautorem tekstu jest Paweł Makaruk.
W ostatnim czasie branża małych operatorów dystrybucyjnych otrzymała mocny cios regulacyjny. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki najpierw wszczął postępowania w sprawie o ukaranie OSDn za refakturę dystrybucji, a następnie 1 lutego 2018 roku wydał Komunikat nr 11/2018 w sprawie zapewnienia realizacji praw przysługujących odbiorcom końcowym na rynku energii elektrycznej. Komunikat ten daje nam wgląd w sposób rozumowania URE. Nie wróży dobrze postępowaniom o ukaranie, przyszłości OSDn, a nawet odbiorcom. Dzisiaj pierwszy artykuł na ten temat. Kolejne już wkrótce.
Autorami tekstu są: Paweł Makaruk i Łukasz Jankowski
W nawiązaniu do wcześniejszego wpisu pt. Przedsiębiorco paliwowy, nie przegap terminu, czyli w skrócie o nowelizacji ustawy prawo energetyczne, a także w kontekście opublikowania na stronie RCL projektu rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących (dalej „rozporządzenie ME”) kontynuujemy na naszym blogu istotny wątek paliwowy.
Inwestorzy działający w branży OZE przeżywają ciężkie chwile. Dla zaawansowanych inwestycji ostatnie kilka miesięcy było czasem podejmowania strategicznych decyzji. Pierwotnie inwestorzy OZE chcący zdążyć z realizacją swoich przedsięwzięć przed końcem roku celem skorzystania z mechanizmu świadectw pochodzenia musieli radzić sobie z presją zbliżającego się 31 grudnia. Najmniejsi wytwórcy, w tym prosumenci, czekali na wejście nowego mechanizmu wsparcia w życie. W chwili obecnej, w związku z przeprocedowaną w zawrotnym tempie ustawą o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk nr 134), role tych inwestorów odwróciły się.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski
W dniu 15 maja 2015 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował listę odbiorców przemysłowych uprawnionych do skorzystania z ulg w 2015 roku. Na liście Prezesa URE widnieje 317 przedsiębiorstw, które zgodnie z ustawą o odnawialnych źródłach energii do dnia 28 kwietnia 2015 roku złożyły stosowne oświadczenia i zostały objęte ulgami.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
8 lipca 2015 roku Rządowe Centrum Legislacji Departamentu Prawa Gospodarczego zwolniło projekt rozporządzenia dotyczącego norm paliw stałych z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą. W praktyce oznacza to, że wkrótce rozporządzenie zostanie podpisane przez Ministra Gospodarki, następnie ogłoszone i po 3 miesiącach od ogłoszenia wejdzie w życie. Celem analizowanego aktu jest wprowadzenie wymagań jakościowych dla paliw stałych, które w obecnym stanie prawnym nie podlegają żadnej regulacji ani kontroli. W uzasadnieniu do projektu podniesiono, że wdrożenie przepisów wykonawczych pozostaje w związku ze strategicznym znaczeniem górnictwa węgla kamiennego dla bezpieczeństwa gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej. Należy wskazać, że nieuniknione zmiany wpłyną na organizację działalności energetyki zawodowej, przemysłowej oraz przedsiębiorstw obrotu, które w ciągu 3 miesięcy będą musiały dostosować się do nowych zasad. Wydaje się, że zmiany wprowadzane są w czasie nieuwzględniającym specyfiki branży.
Wraz z dniem 30 czerwca 2015 r., upłynie termin składania deklaracji/oświadczeń w zakresie możliwości skorzystania z mechanizmu elastycznego, tzw. derogacji ciepłowniczej. Wraz ze zbliżającym się terminem zaczęły narastać wątpliwości dotyczące interpretacji przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz regulacji Dyrektywy IED w zakresie publicznego charakteru sieci ciepłowniczej oraz wymogu w zakresie dostarczania ciepła do takiej sieci. Szczególnie interesująca wydaje się druga ze wskazanych kwestii.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
W styczniu 2015 r. Minister Gospodarki przedstawił projekty trzech rozporządzeń dotyczących, jakości paliw stałych. Wejście w życie analizowanych we wcześniejszym wpisie aktów wykonawczych uruchomi mechanizm monitoringu i kontroli węgla kamiennego wprowadzony ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Przedsiębiorcom obracającym paliwami stałymi zaleca się uważne obserwowanie procesów legislacyjnych w celu dostosowania działalności przedsiębiorstwa do zapowiadanych zmian.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Czy pojawienie się w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji projektów trzech rozporządzeń Ministra Gospodarki dotyczących paliw stałych oznacza, że jesteśmy świadkami przełomowych zmian dotyczących obrotu węglem kamiennym? Projekty rozporządzeń stanowią wykonanie upoważnienia zawartego w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
Współautorem wpisu jest Łukasz Jankowski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.