The Court of Justice of the European Union (CJEU) ruled on the distance restrictions for locating wind farms introduced by the Wind Farm Investment Act. In the judgment the CJEU has provided a basis for contesting the 10H rule, which is considered to be the cause of unintended slowdown in development of wind power in Poland.
The Polish courts are to verify whether the regulations violate EU law and if they are found to infringe the proportionality principle, shall not be applicable. Depending on the outcome, we might see the liberalization of the restrictions, which has been expected by the industry for a long time.
Inwestorzy działający w branży OZE przeżywają ciężkie chwile. Dla zaawansowanych inwestycji ostatnie kilka miesięcy było czasem podejmowania strategicznych decyzji. Pierwotnie inwestorzy OZE chcący zdążyć z realizacją swoich przedsięwzięć przed końcem roku celem skorzystania z mechanizmu świadectw pochodzenia musieli radzić sobie z presją zbliżającego się 31 grudnia. Najmniejsi wytwórcy, w tym prosumenci, czekali na wejście nowego mechanizmu wsparcia w życie. W chwili obecnej, w związku z przeprocedowaną w zawrotnym tempie ustawą o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk nr 134), role tych inwestorów odwróciły się.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski
Było o węglu, czas na OZE. Czy opublikowany przez Ministerstwo Gospodarki projekt Polityki energetycznej Polski do 2050 roku , a także przygotowany projekt wniosków z analiz prognostycznych sporządzonych na jej potrzeby, uspokoją inwestorów? Jak decydenci widzą w polskim mixie energetycznym rolę OZE?
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
W komentowanym w mediach wyroku NSA, sygn. akt II OSK 292/13, Sąd stwierdzając fakt, o fizycznym braku regulacji określającej obszar oddziaływania elektrowni wiatrowych dał podstawę do dyskusji o rzekomym wykorzystywaniu „luki prawnej” przez wiatrakowców. Powyższe obrazuje kierunek, w którym zmierza dyskusja dyskusja dotycząca tzw. ustawy odległościowej. Odległość siłowni wiatrowych od zabudowań budzi emocje już od pewnego czasu, niemniej, dyskusja o ustawowym określeniu minimalnej odległości traktowana była jako spór i wyraz różnicy poglądów przeciwników instalacji wiatrowych oraz ich zwolenników, którzy co do zasady byli tymi „związanymi z branżą”. Niezależnie od strony i kierunku argumentacji, lokalizacja turbin wiatrowych wiąże się ze złożonym procesem administracyjnym, obejmującym również kwestie odziaływania na otoczenie, w tym emisje hałasu, co determinowało dopuszczalne odległości od najbliższych zabudowań (lokalizacja przy nieprzekroczeniu dopuszczalnych norm natężenia hałasu).
European Photovoltaic Industry Association (EPIA), lub - jak kto woli – Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Fotowoltaicznego, opublikowało najnowszy raport dotyczący globalnej baraży fotowoltaicznej (PV) pn. „Global Market Outlook”. Jakie wnioski można wysnuć z raportu?
Druga z projektowanych ustaw „antyOZE” – po tzw. ustawie krajobrazowej – to projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane i ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, czyli tzw. ustawa odległościowa. O ustawie zrobiło się głośno i straszno, gdy za tym opozycyjnym projektem zagłosowali posłowie koalicji rządzącej. Właściwie - zagłosowali przeciw jej odrzuceniu.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Nie jest tajemnicą, że nowy system wsparcia zawarty w kolejnym projekcie ustawy o OZE, oznaczonym jako wersja 6.3., ograniczy jego zakres. Na rynku panuje słuszne przekonanie, że z inwestycjami trzeba się spieszyć, aby móc skorzystać z dobrodziejstw systemu obecnego. Nie jest to jedyny powód. Trwające prace legislacyjne dostarczają jeszcze co najmniej dwóch przyczyn, dla których warto inwestycje w siłownie wiatrowe zrealizować jak najszybciej.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.