Jak wykonać pierwszy krok w kierunku zielonej energetyki i właściwie przygotować się do przeprowadzenia inwestycji związanej z budową własnej elektrowni słonecznej? Co należy wiedzieć? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić i jak wygląda proces administracyjny? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w raporcie przygotowanym przez Sun Investment Group i kancelarię Eversheds Sutherland Wierzbowski.
The Court of Justice of the European Union (CJEU) ruled on the distance restrictions for locating wind farms introduced by the Wind Farm Investment Act. In the judgment the CJEU has provided a basis for contesting the 10H rule, which is considered to be the cause of unintended slowdown in development of wind power in Poland.
The Polish courts are to verify whether the regulations violate EU law and if they are found to infringe the proportionality principle, shall not be applicable. Depending on the outcome, we might see the liberalization of the restrictions, which has been expected by the industry for a long time.
Co się kryje pod pojęciem corporate PPA? W dużym uproszczeniu CPPA to umowa sprzedaży energii elektrycznej zawierana pomiędzy wytwórcą a odbiorcą (z pominięciem spółki obrotu). Negocjowanie CPPA, ze względu jej na długoterminowy charakter, może okazać się nie lada wyzwaniem. Podczas negocjacji nie należy zapominać o bankach, które przed podjęciem decyzji o udzieleniu finansowania dokładnie prześwietlą jej postanowienia. W tym wpisie wskazujemy, na co należy zwrócić uwagę, aby długoterminowa umowa sprzedaży energii elektrycznej mogła posiadać przymiot bankowalności.
Pandemia COVID-19 już dała się we znaki inwestorom z branży zielonej energii. Opóźnienia związane z dostawą i montażem elementów instalacji OZE oraz ograniczona możliwość przemieszczania się z pewnością utrudnią realizację inwestycji i terminowe wypełnienie obowiązków ustawowych. Tarcza Antykryzysowa wprowadza pakiet przepisów mających na celu uchronić inwestorów przed utratą wsparcia przyznanego wytwórcom na podstawie ustawy o OZE. Współautorami wpisu są Aleksandra Nowak i Łukasz Petelski.
Konieczność ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych spowodowała, że Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE. Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc.
Inwestorzy działający w branży OZE przeżywają ciężkie chwile. Dla zaawansowanych inwestycji ostatnie kilka miesięcy było czasem podejmowania strategicznych decyzji. Pierwotnie inwestorzy OZE chcący zdążyć z realizacją swoich przedsięwzięć przed końcem roku celem skorzystania z mechanizmu świadectw pochodzenia musieli radzić sobie z presją zbliżającego się 31 grudnia. Najmniejsi wytwórcy, w tym prosumenci, czekali na wejście nowego mechanizmu wsparcia w życie. W chwili obecnej, w związku z przeprocedowaną w zawrotnym tempie ustawą o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk nr 134), role tych inwestorów odwróciły się.
Współautorem tekstu jest Łukasz Jankowski
15 maja 2015 r. Ministerstwo Gospodarki skierowało projekt pierwszej nowelizacji ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii (OZE) do konsultacji społecznych i międzyresortowych. Uwagi do projektu można było zgłaszać do 29 maja 2015 r. Obecnie Ministerstwo przygotowuje odpowiedź do zgłoszonych uwag.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Było o węglu, czas na OZE. Czy opublikowany przez Ministerstwo Gospodarki projekt Polityki energetycznej Polski do 2050 roku , a także przygotowany projekt wniosków z analiz prognostycznych sporządzonych na jej potrzeby, uspokoją inwestorów? Jak decydenci widzą w polskim mixie energetycznym rolę OZE?
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
W komentowanym w mediach wyroku NSA, sygn. akt II OSK 292/13, Sąd stwierdzając fakt, o fizycznym braku regulacji określającej obszar oddziaływania elektrowni wiatrowych dał podstawę do dyskusji o rzekomym wykorzystywaniu „luki prawnej” przez wiatrakowców. Powyższe obrazuje kierunek, w którym zmierza dyskusja dyskusja dotycząca tzw. ustawy odległościowej. Odległość siłowni wiatrowych od zabudowań budzi emocje już od pewnego czasu, niemniej, dyskusja o ustawowym określeniu minimalnej odległości traktowana była jako spór i wyraz różnicy poglądów przeciwników instalacji wiatrowych oraz ich zwolenników, którzy co do zasady byli tymi „związanymi z branżą”. Niezależnie od strony i kierunku argumentacji, lokalizacja turbin wiatrowych wiąże się ze złożonym procesem administracyjnym, obejmującym również kwestie odziaływania na otoczenie, w tym emisje hałasu, co determinowało dopuszczalne odległości od najbliższych zabudowań (lokalizacja przy nieprzekroczeniu dopuszczalnych norm natężenia hałasu).
Oczekiwana regulacja Ustawy o OZE, która spędza sen z powiek inwestorom była i jest szeroko komentowana. Co jednak z mniejszymi wytwórcami? Zachęcam do lektury mojego artykułu dotyczącego mikroinstalacji PV pt. „Przyłączenie oraz sprzedaż energii teraz i w ustawie o OZE – różnice”. Jak obecnie wygląda przyłączenie mikroinstalacji PV i co się zmieni?
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.