2014-05-29
Okres przejściowy w projekcie ustawy o OZE – ile to w końcu miesięcy?

Końca prac nad ustawą o OZE nie widać. Wraz z kolejnymi wersjami projektów pojawiają się kolejne wątpliwości. Po szeroko komentowanych kwestiach związanych z aukcyjnym systemem wsparcia, w tym z mechanizmem jego ograniczenia, pojawiły się wątpliwości dotyczące okresu przejściowego.

Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski

Z czego one wynikają? Zgodnie z art. 201 projektu ustawy o OZE w wersji 6.2. ustawa miała wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Inaczej miało być ze szczególnie istotnym dla branży OZE rozdziałem 4 (uwaga długi tytuł: Mechanizmy i instrumenty wspierające wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii oraz wytwarzanie biogazu rolniczego, w instalacjach odnawialnego źródła energii), który miał wejść w życie z pierwszym dniem miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od dnia wydania pozytywnej decyzji KE o zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem.

Okres przejściowy na gruncie projektu 6.2. był utożsamiany (naszym zdaniem słusznie) właśnie z art. 201 projektu. Wątpliwość powstały w kontekście interpretacji art. 44 ust. 3 tej wersji projektu ustawy.

Zgodnie z przytoczonym przepisem „Świadectwo pochodzenia dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w zmodernizowanej po dniu wejścia w życie rozdziału 4 niniejszej ustawy mikroinstalacji albo instalacji odnawialnego źródła energii innej niż mikroinstalacja, przysługuje dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w okresie do 18 miesięcy od dnia wydania pozytywnej decyzja Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w niniejszej ustawie ze wspólnym rynkiem”.

Przy takiej redakcji powstała wątpliwość, jakich instalacji dotyczy projektowany 18-miesięczny okres?

Zamieszanie wyniknęło m.in. z zastosowania alternatywy rozłącznej. Powstało pytanie, czy uprawnienie do uzyskania świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej z OZE w przedmiotowym, 18-miesięcznym okresie, dotyczyło zmodernizowanych mikroinstalacji i innych instalacji OZE, czy również te inne instalacje musiały być zmodernizowanymi. Jeżeli tak, to dlaczego ustawodawca nie powtórzył wymogu „zmodernizowania” w odniesieniu do innych instalacji OZE?

Kolejna odsłona projektu ustawy o OZE (tym razem najnowsza) komentowaną powyżej regulację (art. 44 ust. 3 projektu w wersji 6.2.) zmieniła w ten sposób, że w art. 44 ust. 4 przyjęto, iż „Świadectwo pochodzenia dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w mikroinstalacji albo instalacji odnawialnego źródła energii innej niż mikroinstalacja, zmodernizowanej po dniu wejścia w życie rozdziału 4, przysługuje w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozdziału 4”.

Dokonana zmiana, pomimo pozostawienia alternatywy rozłącznej, usuwa wskazane wyżej wątpliwości.

W kontekście całej regulacji oraz intencji ustawodawcy, art. 44 ust. 4 aktualnej wersji ustawy OZE, w większym stopniu niż jego odpowiednik w projekcie 6.2., wskazuje na objęcie swoim zakresem zarówno mikroinstalacji, jak i instalacji OZE innych niż mikroinstalacje, które zostały zmodernizowane po wydaniu pozytywnej decyzji przez Komisję Europejską.

Skrócenie okresu przewidzianego dla uzyskania świadectw pochodzenia energii ze zmodernizowanych instalacji z 18 do 6 miesięcy wynika z woli ustawodawcy, aby notyfikacja systemu wsparcia przewidzianego w ramach rozdziału 4 projektu ustawy OZE nastąpiła przed wejściem ustawy w życie.

Zgodnie z doniesieniami prasowymi regulacja ma trafić do notyfikacji jeszcze przed podjęciem prac nad projektem przez Sejm. Co ciekawe, pojawiły się głosy, że istnieje możliwość uchylenia konieczności uzyskania notyfikacji KE dla projektu. Z jednej strony – będzie łatwiej, z drugiej – będzie potrzebna kolejna wersja ustawy o OZE.


Komentarze
Hobbysta: Czekanie na ostateczną wersję Ustawy jest już tak męczące i nudne, że wielu zainteresowanych, w tym ja, przestało śledzić prace ustawodawcze. Jeśli KE nie przyciśnie rządu, to projekt nigdy nie powstanie. Pytanie tylko, czy strony są faktycznie zainteresowane nowymi przepisami, czy też pasuje im pracować na obecnych regulacjach?
2014-05-31

vOsFxKgMcFRZeZ: j9yaAO deqbtuybojow, [url=http://xinhztifhoxs.com/]xinhztifhoxs[/url], [link=http://mfiulmxuqecg.com/]mfiulmxuqecg[/link], http://lmajfntvqodv.com/
2015-01-07




Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie
Blog prawników kancelarii Eversheds Sutherland Wierzbowski.
  • Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
  • Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
  • Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.
O autorach
Ostatnie komentarze
fotowoltaika kalkulator komentuje Tarcza Antykryzysowa obroni branżę OZE
Łukasz Jankowski - autor komentuje Powrót do starej ceny energii elektrycznej
Archiwum
2020
Tagi
energetyka (22)prawo energetyczne (17)energia (16)OZE (14)prawo (11)
OZE ustawa (10)bezpieczeństwo energetyczne (10)ustawa OZE (9)energetyka odnawialna (8)Elektrownie Wiatrowe (8)inwestycje (8)ustawa o oze (8)farmy wiatrowe (7)energia odnawialna (7)gospodarka (7)węgiel (6)nowelizacja ustawy (6)Prezes URE (6)MW (6)URE (6)moc (5)ogniwa fotowoltaiczne (5)artykuły prasowe (5)ekologia (4)paliwa (4)DEE (3)refakturowanie (3)Komunikaty Prezesa URE (3)obrót energią elektryczną (3)OEE (3)dystrybucja energii elektrycznej (3)obowiązek koncesyjny (3)energia elektryczna (3)paliwa stałe (3)MiFID II (3)ceny energii (2)paliwa ciekłe (2)obowiązek OZE (2)kopalnie (2)gaz (2)prawo europejskie (2)Towarowa Giełda Energii (2)COVID19 (2)tarcza antykryzysowa (2)nowelizacja OZE (2)efektywność energetyczna (2) (2)zarządzanie energetyką (2)konsument (2)usługi doradcze (1)podmiot przywożący (1)elektrociepłownie (1)ciepło (1)decyzja URE (1)nowa ustawa o prawach konsumenta (1)UOKiK (1)system rozliczania energii (1)shale gas (1)odbiorca końcowy (1) renewable energy (1)węgiel koksowy (1)prosumenci (1) (1)Zorganizowana platforma obrotu (OTF) (1)ustawa wiatrowa (1)wind energy (1)ubezpieczenie (1)rynek paliw (1)usługi eksperckie (1)wytwarzanie paliw ciekłych (1)sieci ciepłownicze (1)przywóz paliw ciekłych (1)derogacja ciepłownicza (1)Artykuł 45a (1)PGNiG (1)dopuszczalny pobór energii (1)ciepłownictwo (1)gazownictwo (1)prawo zamówień publicznych (1)mikroinstalacja (1)RES Act (1)akredytacja (1)gaz ziemny (1)CJEU (1)REMIT (1)gaz łupkowy (1)prawo budowlane (1)specustawa (1)CPPA (1)rynek energii (1)białe certyfikaty (1)koncesje (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog W ramach regulacji
Blog EuroZamowienia.pl
Blog IPwSieci.pl
Blog kodeksWpracy.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję