Model rozliczeń sprzedaży energii elektrycznej opisany w artykule 45a Prawa energetycznego został przez Prezesa URE uznany za jedyny możliwy model rozliczeń dla podmiotów, które nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji i w zakresie obrotu oraz nie posiadają infrastruktury spełniającej warunki sieci elektroenergetycznej. Prezes URE uznał za dopuszczalną odsprzedaż energii na zasadzie refakturowania, a także między innymi zwolnił takie podmioty z konieczności posiadania koncesji.
Autorem wpisu jest Paweł Makaruk
W dniu 1 lutego 2018 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał Komunikat nr 11/2018 w sprawie zapewnienia realizacji praw przysługujących odbiorcom końcowym na rynku energii elektrycznej. Komunikat ten budzi poważne wątpliwości w zakresie interpretacji Prezesa URE.
Współautorem tekstu jest Paweł Makaruk.
W ostatnim czasie branża małych operatorów dystrybucyjnych otrzymała mocny cios regulacyjny. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki najpierw wszczął postępowania w sprawie o ukaranie OSDn za refakturę dystrybucji, a następnie 1 lutego 2018 roku wydał Komunikat nr 11/2018 w sprawie zapewnienia realizacji praw przysługujących odbiorcom końcowym na rynku energii elektrycznej. Komunikat ten daje nam wgląd w sposób rozumowania URE. Nie wróży dobrze postępowaniom o ukaranie, przyszłości OSDn, a nawet odbiorcom. Dzisiaj pierwszy artykuł na ten temat. Kolejne już wkrótce.
Autorami tekstu są: Paweł Makaruk i Łukasz Jankowski
According to Art. 1 of the updated Markets in Financial Instruments Directive (2014/65/EU—MiFID II), the directive “shall apply to investment firms … and third-country firms providing investment services or performing investment activities through the establishment of a branch in the Union.”
This article has been co-authored by Łukasz Jankowski
Z nowym rokiem w całej Unii Europejskiej nadchodzą duże zmiany w regulacjach prawnych sektora finansowego. Wszystkie państwa członkowskie UE mają obowiązek wprowadzić w dniu 3 stycznia 2018 roku przepisy dyrektywy MiFID II. Jasnym jest już, że polski ustawodawca nie dochowa tego terminu. Prace nad ustawą implementującą MiFID II nadal trwają i nie wiadomo, kiedy się zakończą, a nowe prawo jednak w pewnym zakresie musi być stosowane. W ostatnim stanowisku KNF wyjaśniła zakres stosowania pakietu MiFID II w Polsce.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.