Rynki energetyczne stały się adresatem regulacji finansowych. Wynika to z faktu, że od nowego roku kontrakty pochodne dotyczące towarów, które można rozliczyć fizycznie, oraz uprawnienia do emisji staną się, co do zasady, instrumentami finansowymi. Przedsiębiorstwa energetyczne, obracając instrumentami finansowymi, zostaną objęte szeregiem nowych obowiązków. Za ich niedopełnienie dyrektywa przewiduje surowe sankcje. Firmy energetyczne czeka zatem czas gruntownych przygotowań do nowych regulacji. MiFID II wejdzie w życie 3 stycznia 2018 r.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
W nawiązaniu do wcześniejszego wpisu pt. Przedsiębiorco paliwowy, nie przegap terminu, czyli w skrócie o nowelizacji ustawy prawo energetyczne, a także w kontekście opublikowania na stronie RCL projektu rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących (dalej „rozporządzenie ME”) kontynuujemy na naszym blogu istotny wątek paliwowy.
Nowelizacja ustawy prawo energetyczne z dnia 22 lipca 2016 roku wprowadziła zasadnicze zmiany dotyczące funkcjonowania rynku paliwowo-energetycznego – wśród nich między innymi definicje: paliw ciekłych, wytwarzania paliw ciekłych oraz podmiotu przywożącego. Nowe przepisy obowiązują od 2 września 2016 roku. Zmiany te pociągają za sobą szereg obowiązków dla przedsiębiorców paliwowych.
W poniedziałek 5 września swoją premierę miał szósty blog kancelarii Wierzbowski Eversheds LepszaTaktyka.pl poświęcony alternatywnym sposobom rozwiązywania sporów, w szczególności arbitrażowi. Pomyśleliśmy, że tematyka ta może być dla Państwa interesująca, dlatego informacją o starcie tego projektu dzielimy się na łamach Przepisu na energetykę. Naszym Kolegom życzymy wielu sukcesów w rozwijaniu bloga, a Państwa zapraszamy do czytania i dzielenia się opiniami.
Konieczność ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych spowodowała, że Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE. Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.